- 10.02.2022 07:01
HDP İstanbul Milletvekili Oya Ersoy, Meclis'te Öğretmenlik Meslek Kanunu görüşmeleri sırasında yaptığı konuşmada iktidara yönelik olarak, "Size neden gerici diyoruz biliyor musunuz? Çünkü sizler 500 yıl geride kalmış Osmanlı'yı, 1500 yıl geride kalmış din esaslı toplum düzenini yeniden hortlatmaya çalışıyorsunuz. Biz kadınlar özgür olabileceğimizi öğrendik ve ne 500 yıl ne de 1500 yıl öncesine gitmeye niyetimiz yok. Götüremezsiniz" dedi.
Tabi atışmalar peşpeşe geldi.
Sanki acil sipariş gibi, iktidarın aradığı can simidi, "malzeme"ler, gündeme kondu:
Din ve ecdat.
Elbette ki ifade hakkını kullanırken malzeme olacak diye tasarruf yapılmaz ama genel sözcülükte tartışılmaz olanı seçmek gerekir.
Seçmiştir tabi ama seçim geridir.
Evvela, gericilik nedir?
Tanımda bir anlaşmaya varılsa bile, meslekle ilgili bir kanun konuşulurken bu genelleme mesaj, malzemeden öte nasıl bir işleve sahiptir?
Söyledim gitti, görüşüm bu, olmaz!
Çünkü orası gericiliğin anlatılabileceği ve o konuda bir sonuca varılacağı bir platform değildir, doğru kullanılmalıdır.
Konu olsa olsa orada tartışılan geri bir tasarının ürettiği bir çağrışım olabilir ki, öyle olsa bile bunu o zaman aralığında anlatmak, formüle etmek imkansız görünmektedir.
Nitekim girişilen atak mesaj eski ezberlerden öte bir cümle kuramamış, HDP'yi de genelleme altında bırakmıştır.
1500 ve 500 yıl önce kurulanlar, din, İslam, Osmanlı ve yasaları kurulduğu günlerde gerici midir?
Gerici diyen de devrim diyen de olabilir.
Görelidir.
Peki o dönemin sistemini gericiliğiyle bu dönemin gericiliği aynı mıdır?
İrdeleme farkları vardır.
Gericilik geriyi mi, ileri olandan daha geriyi mi istemektir?
Zira ikisi farklıdır.
İleri olan nedir?
Mesela faşizm laik bir düzendir, çağın rejimidir ama çoğu eskiden daha geridir, insanlık ve doğa düşmanıdır.
Quakerlik, Alevilik bir dini yaşam biçimidir, Şeyh Bedrettin bir din adamıdır, İhsan Eliaçık bir İslam ilahiyatçısıdır ama önerileri modernist otoriter TC'nin kurucu paradigmalarından kat kat daha ileridir.
Yani gericilik, ilericilik görelidir.
Ama esas olan ilericiliğin ve gericiliğin eşiği din değildir; terazi kıyasladığınıza bağlıdır.
Sayın Ersoy'un bilinç altında yaşayan bu toptan irtica karşıtlığıyla söylediği atak mesaj, eski sol sanılan söylemdir, geridir, doğruları barındırmakla birlikte doğruların kendisi/bilimsel değildir.
Günümüzde gericiliği ve ilericiliği belirleyen ana faktörler dünyayı, nimetlerini adil paylaşım ve bunu yapabilmek için hak ve özgürlüklerin teminat altında olduğu bir doğrudan demokrasiyle yaşamı istemektir.
Yorum Yap