Gündem sıkıntısı çekilmeyen bir ülkeyiz. Kendiliğinden ortaya çıkan gelişmeler de var, fakat siyasi hayat içerisinde değişik konumlarda yer alanlar da hemen her gün gündeme yeni maddeler kazandırmakla meşguller. Bu listeye, en çarpıcı örneği Külliye’de ağırlanan Avrupalı iki siyasinin oturduğu koltuklar protokolünde yaşandığı üzere, son zamanlarda bir de yabancıların katkıları eklendi.

Yaz babam yaz.

Oku babam oku.

Galiba gündem yazanı da okuyanı da yoruyor.

Oysa bizim dışımızda çok daha meraklı gelişmeler yaşanıyor. Her biri bitirene kadar elinizden bırakmayacağınız merak uyandıran bir polisiye roman veya izlerken yerinizden kımıldamayacağınız türden bir casusluk filmi kadar heyecan uyandıran haberlerle karşılaşmak mümkün.

BAE İsrail ajanlarının hedefi

İki gün önce, iki İsrail gazetesinde karşıma çıkan iki farklı casusluk haberi gibi…

Haberlerin ilki diğerinden biraz daha solda olan Haaretz gazetesinden…

Birleşik Arap Emirlikleri’ni oluşturan yedi emirlikten Re’s el-Hayme’nin Emir ailesini hedef alan bir casusluk olayı haberin konusu. İsrail gazetesi ayrıntıları ABD’nin önemli haber sitesi ‘Daily Beast’ten almış. 

Şeyh Saud bin Sakr el-Kasımi..

Daily Beast’in araştırmasına göre, Emir Şeyh Saud bin Sakr el-Kasımi’yi hedef seçen birileri, ona ve ailesine karşı açılmış bir davada kullanılmak üzere bilgi toplama faaliyeti içerisine girmişler. Bunun için bir firmayla anlaşılmış. O firma, biri ABD’den diğeri İtalya’dan iki gazeteciyi devreye sokarak sonuç almaya çalışmış. 

Gazeteciler, ayrı ayrı, konuya ilişkin bilgi sahibi kişilerle sosyal medya üzerinden temasa geçip açılmış davada kullanılacak belgelere sahip olma çabasına girmiş…

Buraya kadar olan, alışılmış bir bilgi toplama faaliyeti. Ancak, konuyu ilginç kılan, kendilerini ABD’de yayın yapan Fox-TV’nin muhabiri ve İtalyan gazetesi La Stampa mensubu olarak tanıtarak muhataplarına ulaşan gazetecilerin aslında var olmadıkları…

Var olan iki gazetecinin kimliğini kullanmamış firma, o yayın kuruluşlarında çalışıyormuş gibi aslında var olmayan iki gazeteci kimliği yaratmış. Var olmayan gazeteciler var olan Amerikan TV kanalı ile İtalyan gazetesinin çalışanı gibi gösterilirken gerçek adresler kullanılmış…

Karışık bir iş. 

Evet, karışık. 

Daily Beast, Birleşik Arap Emirlikleri’ni hedef alan faaliyeti yürütenin İsrail’de yerleşik ‘Bluehawk’ firması olduğunu, firmanın başındaki Guy Klisman’ın da ‘İsrail askeri istihbaratı’ ile ilişkisi bulunduğunu tespit etmiş…

Birleşik Arap Emirlikleri’ne dönük bu istihbarat faaliyeti, ülke yakınlarda İsrail ile diplomatik ilişki kurduğu için daha da ilginç bir hal alıyor.

İsrail ajanları Afrika’da

İkinci haber Jerusalem Post gazetesinin hafta sonu verdiği Magazine ekinden. 

Yazı “Eski Mossad elemanlarının gölgesi – İsrailliler nasıl oluyor da Afrika’daki seçimlere müdahale ediyorlar?” başlığını taşıyor. Yazının hemen girişinde Gana’da çıkan ‘Daily Post’ gazetesinin ilk sayfası veriliyor [Bu yazının tepesinde sayfayı görüyorsunuz].. O sayfada tam 14 kişinin vesikalık fotoğrafları yer alıyor. Pasaportlardan alınmış fotoğraflardan herbirinin altında o kişilerin isimleri var.

Ülkede geçen Aralık ayında yapılan ve kamuoyu yoklamalarının iktidar partisinin kaybedebileceğini gösterdiği seçimden birkaç ay önce, Ağustos ayı sonunda, bu 14 İsrailli, özel bir uçakla Gana’ya inmiş, başkent Accra’da Spintex Caddesi üzerindeki Oak Plaza Otel’e yerleşmişler.

Soranlara kendilerini ‘bilgi işlem uzmanı’ olarak tanıtıyor ve orada bulunma sebeplerinin de yerel sanayi firmalarına danışmanlık olduğunu söylüyorlarmış…

Jerusalem Post gazetede fotoğrafları verilen kişileri tek tek araştırmış ve en az ikisinin Mossad ve askeri istihbarat kökenli ajan olduklarını, geri kalanlarının da muhtemelen benzer özgeçmişi bulunduğunu tespit etmiş…

İkiliden Amit Waisal Linkedin sayfasında kendisini ‘İsrail hükümeti adına çalışan biri’ olarak tanıtıyormuş zaten. Gazete, bu tanımın istihbarat örgütü mensupları tarafından kullanıldığını bildiriyor. Waisal Gana’ya gitmediği iddiasında.

Adi Danino ise 2011’den 2016’ya kadar İsrail askeri istihbarat örgütünde bilişim güvenliği bölümünde çalışmış. Sonra özel sektöre geçmiş ve kendisi gibi askeri istihbarat kökenlilerin kurduğu Verint Intelligence adlı firmada görev almış. Gazete Verint’e Gana ilişkisini sormuş, söz verdikleri halde firmadan ses çıkmamış. 

İsrail’den Gana’ya seçimleri görev başındaki devlet başkanı Nana Akufo-Addo lehine etkilemek için gelen ekibin başarıya ulaştığı anlaşılıyor. NPP partisinin aday gösterdiği Akufo-Addo zor seçimi ilk turda yüzde 51 oy olarak kazanmış. Gana’da da başkan iki dereceli seçimle sandıktan çıkıyormuş ve adayların seçilebilmek için ilk turda yüzde 50+1 oy alması gerekiyormuş…

Anayasa Mahkemesi kararını protesto eden Ganalılar..

Akufo-Addo’nun seçimdeki rakibi kendisinden önceki başkan olan John Mahama imiş. NDC partisi adayı Mahama, kendisinin kazanmaması için yasa dışı yollara başvurulduğunu, seçim öncesi ve seçim günü usulsüzlükler yapıldığını ileri sürerek seçimin iptali talebiyle Anayasa Mahkemesi’ne başvurmuş.

Gana Anayasa Mahkemesi başvuruyu reddetmiş.  

Konuyu ayrıntılarıyla işleyen Dacca’da çıkan Herald gazetesi, “Araştırmalarımıza göre, İsrailliler Başkan Akufo-Addo’nun yeniden seçilebilmesi için bilgi ve becerilerini kullanmak üzere ülkeye getirildiler ve 7 Aralık 2020 tarihinde yapılan seçimin sonucunu onun lehine etkilediler” diye yazıyor.

Jerusalem Post’un tespiti şu:  “Gana’daki seçimi etkilediler mi, bilemeyiz, ama geçmişlerinde İsrail istihbarat örgütleri bağlantısı bulunan kişiler Afrika’daki seçimlerle ve hükümetlerin çalışmalarıyla kesinlikle ilgileniyorlar.”  

Gazeteye göre, vaktiyle Mossad’ta görevliyken Afrika ülkelerine gönderilmiş ajanlar, hiç değilse bir bölümü, ayrılıp o ülkede kalıyor ve ülkelerin iç işleriyle yakından ilgileniyorlarmış. Mossad irtibatlı kişilerin Afrika’nın 50’den fazla ülkesinin büyük bölümünde seçim kampanyalarını etkilemek için çalıştıkları biliniyormuş.

Konuya ilişkin haberde çok daha başka ayrıntılar var, ama herhalde bu kadarı bugünlük yeter.

Dünya Rusya’nın ABD’deki ve Avrupa’daki seçimleri etkilemek için özel bir birim oluşturduğunu biliyor ve bunu tartışıyor. Fakat İsrail’in eski ajanları marifetiyle Afrika seçimlerinde kendisine yakın gördüklerini seçtirmek için çabaladığını ele alan yok; galiba bunu bilen de yok.

Gündem maddelerimiz çok sıkıcı; kendime bu yazıyla bir günlük merak arası verdim.